Cukier w diecie niemowląt

W świetle najnowszej wiedzy żywieniowej coraz większą uwagę przywiązuje się teraz do obecności cukrów w diecie dziecka. Eksperci ds. żywienia i pediatrzy są zgodni -  spożycie tego składnika przez niemowlęta i małe dzieci powinno być ograniczane. Dlaczego jest to tak ważne, aby w żywieniu najmłodszych rodzice wybierali produkty bez dodatku cukru, podczas gdy maluchy właśnie słodkie posiłki jadłyby najchętniej?

Preferencja smaku słodkiego u niemowląt

Genetycznie preferujemy słodkie potrawy. Słodki smak to bezpieczeństwo, ponieważ automatycznie kojarzy się z dobrym źródłem szybko dostępnej energii, a na początku naszego życia jest to szczególnie ważne, bo zarówno płyn owodniowy, jak i mleko matki, mają lekko słodki smak. Noworodki odczuwają także inne smaki: kwaśny i gorzki, jednak instynktownie je odrzucają, ponieważ mogą być one oznaką niedojrzałości lub zepsucia pokarmu. Zatem skłonność do tego, co słodkie, mamy w genach. Wynika ona z pierwotnych uwarunkowań naszego organizmu i jest gwarancją naszego przetrwania.
Mleko mamy, choć słodkie,  jest najbardziej wartościowym pokarmem idealnie dopasowanym do potrzeb niemowląt w pierwszych miesiącach życia. Jednak nie oznacza to, że na dalszym etapach rozwoju dziecka tę naturalną preferencję niemowlęcia do smaku słodkiego należy podtrzymywać.

Dlaczego cukier szkodzi?

Produkty dosładzane, bogate w cukry dodane, są zwykle ubogie w inne wartościowe składniki odżywcze, co zmniejsza jakość zdrowotną takiej żywności. Również sam cukier biały jest produktem szczególnie  niskowartościowym, pozbawionym witamin, błonnika pokarmowego i innych cennych składników. Praktycznie jest nośnikiem samej energii. Stąd określenie „puste kalorie”.

Cukier jest największym wrogiem zębów, a jego nadmiar prowadzi do otyłości, a w jej następstwie do innych poważnych chorób metabolicznych w życiu dorosłym.  Dlatego tak ważne jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych,  a początkowy okres życia jest w tym względzie kluczowy.

Nie przegap momentu otwartości dziecka na nowe smaki


Łatwość akceptacji nowych pokarmów zmienia się z wiekiem – najlepsze w tym procesie są dwa pierwsze lata.  To wtedy najbardziej kształtują się preferencje smakowe i żywieniowe, a wczesna ekspozycja na pokarmy o różnych smakach  i właściwej wartości odżywczej zwiększa prawdopodobieństwo stosowania przez dziecko prawidłowej diety w wieku późniejszym, co w konsekwencji  ma wpływ na jego zdrowie w przyszłości.
Preferencje smakowe i żywieniowe, które nabywają dzieci w pierwszych latach życia, utrzymują się i stanowią podstawę zdrowego trybu życia. Można na nie wpłynąć już w czasie życia płodowego i karmienia piersią, kiedy smaki z diety mamy przechodzą do płynu owodniowego, a potem do jej mleka.  Dużą rolę w tym czasie odgrywa urozmaicona dieta kobiety ciężarnej i karmiącej. Następnym ważnym etapem jest okres rozszerzania diety. Nie zaczynaj od produktów słodkich, naucz dziecko akceptacji warzyw, a potem przechodź do kolejnych wartościowych produktów bez dodatku cukru.

Nie dodajemy cukru do żadnego produktu HiPP !


HiPP od dawna jest pionierem w produkcji kaszek, herbatek czy słoiczków bez dodatku cukru.  Możesz swobodnie wybierać produkty HiPP, dowolnie komponując jadłospis swojego maluszka i mieć pewność, że do żadnego z nich nie dosypaliśmy cukru. Od kilku lat zrezygnowaliśmy całkowicie ze stosowania tego składnika w produkcji naszej wartościowej żywności BIO.

Jednak dla nas to wciąż za mało, kontynuujemy obrany kierunek w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych niemowląt i małych dzieci, wciąż udoskonalając receptury naszych produktów.


Teraz w trosce o zdrowie swojego dziecka będziesz mogła mu również zaoferować szeroką grupę deserów HiPP, które nie tylko nie zawierają dodatku cukru,  ale także dodatku zagęszczonego soku owocowego, a nawet samego soku owocowego! Dzięki temu ograniczamy- zgodnie z zaleceniem WHO -  ilość  cukrów wolnych* w żywności HiPP.  Owocową cześć naszych deserów stanowią przeciery owocowe, które ze względu na większą wartość odżywczą, w tym obecność błonnika pokarmowego, są bardziej polecaną formą spożywania owoców niż soki.

*cukry wolne – jedno- i dwucukry dodawane do żywności i napojów oraz cukry naturalnie występujące w miodzie, syropach, sokach owocowych i koncentratach soków owocowych

 

Zgadzamy się z ograniczaniem cukrów w diecie dzieci, dlatego w żadnym naszym produkcie nie znajdziesz dodatku cukru białego w składzie. Ponadto wciąż pracujemy i udoskonalamy nasze receptury dla urozmaiconej i prawidłowej diety Twojego dziecka, bo zależy nam na Jego zdrowiu i Twoim zaufaniu.

 

Masz więcej pytań?

Eksperci z Serwisu dla Rodziców HiPP chętnie na nie odpowiedzą:
tel.: 22 853-44-44 (od poniedziałku do piątku, godz. 9.30-16.30);
formularz kontaktowy

 

Eksperci udzielają odpowiedzi także na forum w Klubie mojego Maluszka:
zarejestruj się!