Menu

Po czym rozpoznać zaparcia?

U niemowląt karmionych wyłącznie piersią częstotliwość wypróżniania się może być od kupki po każdym posiłku do jednej kupki nawet do 7-10 dni.  Kupka niemowlęcia karmionego piersią jest zazwyczaj koloru żółtego, zielonkawego, musztardowego, o konsystencji lekkiej „jajecznicy” z drobnymi białymi grudkami. Może też mieć konsystencję kremową, papkowatą lub półpłynną, wszystko to jest normą.

O zaparciach mówimy, kiedy dziecko ma trudności z oddaniem kupki, pręży się przy tym, brzuszek jest twardy, nabrzmiały, kupka jest twarda i zbita.

Co powoduje zaparcia?

Przyczyną zaparć u niemowląt jest niewystarczająca praca jelit spowodowana niedojrzałością układu trawiennego, nietolerancją laktozy, alergią na białko mleka krowiego. Zaparcia mogą też występować, kiedy zachodzi zmiana karmienia z piersi na mleko modyfikowane i również podczas rozszerzania diety niemowlęcia.

Jak złagodzić dolegliwości?

Aby złagodzić dolegliwości i przyspieszyć pracę jelit małego brzuszka, zastosuj sprawdzone metody:

  • jak najczęściej układaj dziecko na brzuszku ( najlepiej przed każdym karmieniem);
  • masuj brzuszek okrężnymi ruchami;
  • wykonuj ćwiczenia nóżkami (podkurczanie i prostowanie);
  • okłady na brzuszek z ciepłej pieluszki rozluźniają mięśnie i pobudzają perystaltykę jelit;
  • po karmieniu unoś dziecko do odbicia połkniętego powietrza;
  • zadbaj o odpowiednie nawodnienie dziecka, u którego rozpoczęłaś rozszerzanie diety.

Kiedy dolegliwości są uciążliwe możesz podawać dziecku probiotyki, po wcześniejszej konsultacji z pediatrą.

Dolegliwości brzuszkowe maluszka a dieta mamy karmiącej

Karmiąc swoje maleństwo piersią twoja dieta powinna być zdrowa, zróżnicowana i dobrze zbilansowana. Jedz rozsądnie. Nie eliminuj zawczasu wartościowych produktów, które do tej pory zawsze chętnie jadłaś. Bacznie obserwuj swoje maleństwo, jak reaguje na spożywane przez Ciebie poszczególne składniki. Ograniczanie lub eliminacja konkretnych produktów ma sens, kiedy podejrzewa się lub potwierdzi na nie alergię. Wystrzegaj się produktów wysoko przetworzonych, importowanych, słodyczy, fast foodów, gdyż w swoim składzie mogą zawierać dużo konserwantów i innych substancji dodatkowych, równocześnie cechując się niską wartością odżywczą.