Menu

Jak pobudzić laktację? Skuteczne sposoby w zgodzie z naturą

Przejściowy kryzys laktacyjny może przytrafić się każdej świeżo upieczonej mamie. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jak pobudzić laktację. Produkcja mleka w organizmie zależy bowiem od wielu czynników i może zostać zachwiana, gdy szwankuje choćby jeden z nich. Jak sobie pomóc?

Jak pobudzić laktację? Karm jak najczęściej!

mleko mamy

Nie ma „magicznych” sposobów na pobudzenie laktacji. Odpowiadają za nią przede wszystkim hormony, które wytwarzane są w wyniku stymulacji brodawek sutkowych przez ssące dziecko. Dlatego nie ma skuteczniejszego wspomagania laktacji niż regularne i częste przystawianie dziecka do piersi. Powinnaś zatem karmić „na żądanie” – nie rzadziej niż min. 8-12 razy na dobę.
Podawaj dziecku pierś również w nocy – nawet jeśli musisz specjalnie je obudzić. Warto to robić, gdyż nocą (a zwłaszcza nad ranem) stężenie prolaktyny w organizmie jest najwyższe. Częste ssanie piersi przez dziecko pobudza tzw. odruch prolaktynowy, który warunkuje pobudzenie laktacji.

Czy wiesz, że…?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca karmienie piersią jako wyłączny sposób odżywiania niemowląt w pierwszym półroczu ich życia. Tymczasem w Polsce mlekiem matki żywi się 60% sześciomiesięcznych maluchów, z czego zaledwie 8-9% jest karmionych wyłącznie piersią. W statystykach znacznie odbiegamy od „liderów” karmienia" - USA czy krajów skandynawskich.

Mamie potrzebny jest spokój

Nie od dziś wiadomo, że stres nie sprzyja karmieniu. Kiedy karmiąca mama jest zdenerwowana, wydzielana wówczas adrenalina blokuje inne hormony sprzyjające pobudzaniu laktacji. W okresie karmienia unikaj więc sytuacji stresowych – oczywiście na tyle, na ile to możliwe.

Pierwsze miesiące po porodzie to czas potrzebny Twojemu organizmowi na oswojenie się z nową sytuacją. W tym okresie Ty i Twój maluszek wzajemnie uczycie się siebie i „dostrajacie” do własnego, indywidualnego rytmu karmienia. Pamiętaj, że może on wyglądać bardzo różnie u różnych mam. Nie martw się więc, jeśli koleżanki sugerują, że „u nich było inaczej”.

Czy wiesz, że…?

Po ok. 2 miesiącach od porodu następuje tzw. stabilizacja laktacji, czyli dostosowanie ilości produkowanego mleka do indywidualnych potrzeb żywieniowych maluszka. Od tego momentu Twoje piersi pozostają miękkie zarówno przed, jak i po karmieniu. Nie myl tej naturalniej, fizjologicznej sytuacji z brakiem pokarmu!

Wspomaganie laktacji laktatorem – czy to działa?

Laktator to dla wielu mam pierwsza odpowiedź na pytanie, jak pobudzić laktację. Stymulowanie brodawek za pomocą tego urządzenia jest faktycznie wskazane, jednak nie powinno w żaden sposób zastępować częstego przystawiania dziecka. Chodzi bowiem nie tylko o mechaniczną stymulację, ale również o bliskość i budowanie fizycznej więzi z maluszkiem.
Ogromną rolę odgrywa także odruch ssania, który zanika lub nie wykształca się prawidłowo, jeśli zbyt pochopnie rezygnujesz z karmienia piersią.

Rada:

Jeśli masz wątpliwości związane z korzystaniem z laktatora lub zastąpieniem piersi butelką, koniecznie skorzystaj z porady pediatry, położnej lub doradcy laktacyjnego. Profesjonalista nauczy Cię odróżniać chwilowy kryzys od braku pokarmu, a także podpowie, jak pobudzić laktację w kryzysowej sytuacji.

Co na pobudzenie laktacji? Na pewno nie bawarka!

Pobudzenie laktacji

Domowe sposoby na wspomaganie laktacji mogą być pomocne, jednak nie warto polegać wyłącznie na nich. Absolutną koniecznością jest bowiem prawidłowe odżywiania i regularne nawadnianie organizmu.
Jedz lekkostrawne posiłki i postaraj się dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Warto wiedzieć, że np. osławiona bawarka (herbata z mlekiem) nie posiada nadzwyczajnych wartości, jeśli chodzi o wspomaganie laktacji. Po prostu nawadnia organizm – dokładnie tak samo, jak każdy inny napój.
Jako karmiąca mama, powinnaś również unikać też szałwii, która podnosi ciśnienie i nie sprzyja laktacji.
A zatem, co na pobudzenie laktacji działa najskuteczniej? Przede wszystkim częste przystawianie dziecka do piersi, spokój mamy oraz zdrowa dieta.