Menu

Odkrywanie świata przez zabawę

Już od najmłodszych lat dzieci uwielbiają zabawę. Poprzez chwytanie przedmiotów rączkami, patrzenie i słuchanie rozwijają swoje zmysły. Z tego powodu kochają różnorodne kolory, dźwięki oraz przedmioty - takie, jak grzechotki, pluszowe maskotki  czy zabawki, które można wprawiać w ruch. Im mniejsze są dzieci, tym bardziej połączone są ze sobą chwytanie/rozumienie oraz pojmowanie.

Maluchy uwielbiają zabawki, które można łatwo wprowadzić w ruch: piłki wykonane z materiału, samochodziki, rowerki z trzema kołami. Równie interesujące są klocki czy flamastry, które pozwalają dziecku na samodzielne stworzenie czegoś.

Niemowlęta oraz małe dzieci uczą się poprzez zabawę: kierowane naturalną ciekawością rozwijają swoje umiejętności motoryczne, poznają prawa rządzące naturą, ćwiczą koncentrację, uważność oraz inne umiejętności.

Zabawa wspiera rozwój umysłowy

Naukowcy jednogłośnie twierdzą: zabawa stymuluje rozwój umysłowy dziecka, i to już od najmłodszych lat!

Prof. dr André Frank Zimpel, psycholog rozwojowy, przypisuje fantazji duże znaczenie. Kiedy maluch wyobraża sobie, że babka piaskowa to pyszne ciasto i udaje, że gałąź to laserowy miecz, rozwija w ten sposób myślenie abstrakcyjne. Naukowiec twierdzi, że bez umiejętności wyobrażania niemożliwe byłoby w późniejszym wieku planowanie przyszłości, radzenie sobie z przeszłością, rozumienie ról, przyjmowanie innej perspektywy czy świadomość istnienia zasad.  Dzieci w każdym wieku intuicyjnie poszukują takich doświadczeń, jakie rzeczywiście wspierają ich rozwój umysłowy na danym etapie.  

Z kolei prof. dr Gerald Hüther jest przekonany, że ważna jest tu stymulacja płynąca z otoczenia, ponadto istotne jest, aby dziecko miało wystarczająco dużo przestrzeni do zabawy. Twierdzi on, że oprócz bodźców zewnętrznych każdy człowiek (zarówno dziecko, jak i dorosły) potrzebuje odpowiednio dużo przestrzeni, czasu i możliwości poznania samego siebie. Oznacza to, że niemowlęta i małe dzieci powinny czasem się nudzić – gdyż to właśnie w nudzie tkwi potencjał dla kreatywnego rozwoju.

Przestrzeń, która sprzyja nauce

Według Geralda Hüthera, pomimo tego, że małe dzieci szczególnie szybko się uczą, lekcje angielskiego czy chińskiego  w przedszkolu nie są im potrzebne. Maluchy potrzebują za to rodziców, którzy otoczą je miłością i pozwolą im zbierać różne doświadczenia życiowe. Rodzice emanujący entuzjazmem wzbudzają w dziecku chęć do odkrywania świata i potencjał twórczy, co z kolei sprzyja umiejętności uczenia się i otwartości – czyli kompetencjom potrzebnym w wieku szkolnym oraz na dalszych etapach życia.  

Ważne jest także, aby pozwolić maluchowi bawić się samemu (w przypadku niemowląt – pod czujnym okiem opiekuna), tak aby mógł on na własną rękę eksplorować otoczenie. Na pewno zauważysz, kiedy dziecko będzie wymagało Twojej uwagi! Po chwili samodzielnej aktywności maluch na pewno z radością wróci do wspólnej zabawy z Tobą, śpiewania i rozmowy. Twoja pociecha potrzebuje Cię, abyś pomogła jej zrozumieć jej mały świat!