Pomysły na dietę dla niejadka – jak odpowiednio zbilansować dietę dwulatka?

Zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka zależą od dobrze zbilansowanej diety, która dostarcza niezbędnych składników odżywczych. A co w sytuacji, kiedy dziecko odmawia jedzenia niektórych dań albo produktów? Jakie są sposoby na niejadka? Jak odpowiednio zbilansować dietę dwulatka, by nie doprowadzić do niedoborów w jego organizmie?

Odpowiednio zbilansowana dieta dwulatka, czyli jaka?

Prawidłowo skomponowana dieta dwulatka powinna składać się z 3 większych, głównych posiłków i 2 mniejszych przekąsek o dowolnej konsystencji. Szacunkowa dzienna ilość kalorii dla malucha ważącego 12 kg wynosi ok. 1000 – każdy z głównych posiłków powinien pokrywać ok. 25% tego zapotrzebowania, a pozostałą dawkę energii można rozdzielić pomiędzy przekąski.

Jadłospis dziecka nadal powinien być różnorodny i urozmaicony oraz opierać się na zdrowej i nieprzetworzonej żywności. Nie może w nim zabraknąć warzyw (świeżych, mrożonek, konserwowych), które warto podawać do każdego posiłku dla dziecka, a także owoców i innych produktów pochodzenia roślinnego. Mniejszą grupę powinny stanowić produkty odzwierzęce, w tym chude mięso, produkty mleczne i jaja, a także tłuste ryby. Nie należy minimalizować ilości tłuszczów ani unikać tych zwierzęcych – do 3. roku życia są one bardzo korzystne dla rozwoju malucha. Nadal warto ograniczać sól, słodycze oraz wyroby z białej mąki, którą lepiej zastąpić pełnoziarnistą.

Menu dwulatka powinno uwzględniać produkty zawierające wapń, żelazo oraz witaminę D – zapotrzebowanie na te substancje, w przeliczeniu na kilogram masy ciała, jest u malucha kilkukrotnie wyższe niż u dorosłego i wynosi:

  • 700 mg wapnia
  • 15 µg witaminy D (600 j.m.)
  • 7 mg żelaza.

HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® – odpowiednia dawka witamin i minerałów w diecie dwulatka

HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® jest produktem powstałym na bazie mleka, który wzbogacono o szereg ważnych dla rozwijającego się dziecka witamin i minerałów. Przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 2,5 lat.

W składzie HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® znajdziemy wapń oraz witaminę D – składniki wspierające rozwój kości i zębów dziecka. Co więcej, witamina D wspomaga przyswajanie wapnia w organizmie, a jej podaż z dietą jest zwykle niewystarczająca.

HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® zawiera też inne witaminy, w tym cenne foliany i minerały w ilościach dopasowanych do potrzeb malucha. Występują one w formach łatwo przyswajalnych dla dziecka, jak np. Metafolin® – źródło folianów w łatwej do przyswojenia formie. Ten produkt wzbogacono też o witaminę C, ważną dla kształtowania się odporności malucha oraz galaktooligosacharydy i naturalne kultury bakterii kwasu mlekowego.

Poznaj HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® dla przedszkolaka.

Mleko krowie czy HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK®?

W prawidłowo skomponowanej diecie dziecka po 2. roku życia nie powinno zabraknąć produktów będących źródłem łatwo przyswajalnego białka, wapnia, witamin z grupy B oraz witaminy D. Z tego względu dzieciom w wieku 1-3 lat zaleca się podawanie 2 porcji (czyli 2 szklanki) mleka dziennie.

Zamiast mleka krowiego warto jednak podawać dziecku HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK®. Jest ono dostosowane do wieku i zapotrzebowania dwulatka na poszczególne składniki odżywcze i stanowi uzupełnienie diety o wspomniane wcześniej ważne substancje: wapń i witaminy. W porównaniu do mleka krowiego, zawiera mniejszą ilość białka i składników mineralnych, które niepotrzebnie obciążałyby organizm, a zwłaszcza nerki dziecka.

HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® warto podawać nie tylko jako napój w kubeczku, ale też dodawać je do płatków zbożowych i musli.

Przykładowy jadłospis dla dwulatka – jakie produkty powinny się znaleźć w diecie dziecka powyżej 2. roku życia

W diecie dziecka powyżej 2. roku życia obowiązkowo powinny znaleźć się produkty będące źródłem:

  • wapnia – np.HiPP 4 JUNIOR COMBIOTIK® i HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK®, przetwory mleczne,
  • żelaza – mięso, ryby, jaja, zielone warzywa, strączki
  • witaminy D – ryby, nabiał, jaja, HiPP 4 JUNIOR COMBIOTIK®, HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK®.

Warto uwzględniać je w codziennym menu dziecka.

Poniżej znajdziesz przykładowy dzienny jadłospis zawierający zdrowe posiłki dla dzieci.

Śniadanie

  • płatki zbożowe lub musli na bazie HiPP 4 lub HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK®
  • garść malin lub borówek
  • kawa inka

II śniadanie

  • koktajl owocowo-warzywny z bananem, awokado i szpinakiem

Obiad

  • zupa ogórkowa z koperkiem i śmietaną
  • pieczony dorsz z ziemniaczkami, surówka z kapusty kiszonej lub marchewka z jabłkiem
  • kompot

Podwieczorek

  • muffiny warzywne z jajka, papryki, marchewki i brokuła z przyprawami
  • woda lub herbatka owocowa bez cukru

Kolacja

  • kromka ciemnego pieczywa z masłem, wędliną drobiową i szczypiorkiem
  • garść pomidorków koktajlowych lub pół papryki do pochrupania
  • szklanka HiPP 4 lub HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK®.

Produkty: HiPP 4 i HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® są nie tylko dobrym źródłem wspominanych wapnia i witaminy D, ale też innych ważnych składników mineralnych i witamin, w tym łatwo przyswajalnych folianów.

Brak apetytu u dziecka – z czego może wynikać niechęć do jedzenia u dwulatka

Brak apetytu u dziecka często niepokoi rodziców, którzy obawiają się, że ich pociecha nie otrzyma wystarczającej ilości niezbędnych składników pokarmowych.
Wybiórcze jedzenie i brak apetytu u dwulatka mogą mieć podłoże:

  • zdrowotne – infekcje (np. przeziębienie), choroby przewlekłe, zakażenie pasożytami, niestrawność i problemy żołądkowe
  • kulinarne – podjadanie lub picie słodkich napojów bądź soków pomiędzy posiłkami, monotonne i mało urozmaicone dania, nieapetycznie wyglądające posiłki, dania z nielubianych lub nieznanych przez dziecko produktów
  • psychologiczne – złe skojarzenia z jedzeniem (np. wmuszanie jedzenia, straszenie dziecka), brak dobrego przykładu ze strony rodziców, nuda w trakcie posiłku, lęk przed nowymi produktami lub daniami w nowej formie (neofobia żywieniowa).

Maluch może również stracić apetyt podczas odczuwania silnych emocji, zarówno tych przyjemnych, np. ekscytacji przed wyjściem do wesołego miasteczka lub radości z nowej zabawki, jak i nieprzyjemnych, np. strachu i stresu przed wizytą u lekarza lub rozdrażnienia z powodu zmęczenia a nawet, paradoksalnie, głodu. Niektóre dzieci jedzące podczas oglądania bajki są tak skupione na ekranie, że zapominają o zawartości talerza.

Sposoby na niejadka – jak zachęcić dziecko do jedzenia?

Szukając sprawdzonych sposobów na niejadka należy w pierwszej kolejności wykluczyć lub wyeliminować wspomniane wyżej przyczyny braku apetytu. Następnie warto sięgnąć po inne metody:

  • systematycznie próbuj wprowadzać nowe smaki – proponuj dziecku nieznany produkt (ale nie zmuszaj do jego zjedzenia) w kilkudniowych odstępach, kładąc go na talerzyku obok znanych dań – zaakceptowanie nowości wymaga czasem nawet 20 prób
  • pozwól maluchowi zdecydować co chce jeść, np. wybierając spośród 2 propozycji
  • zaangażuj dziecko w przygotowywanie posiłku, nakrywanie do stołu
  • dodawaj nowy lub nielubiany składnik do wieloskładnikowego dania, które dziecko dobrze zna, np. do surówki, kanapek, muffinów
  • pozwól maluchowi jeść samodzielnie
  • jedzcie wspólne, rodzinne posiłki przy dużym stole
  • zadbaj o identyczny skład i wygląd talerza dziecka i rodziców
  • podawaj nowe składniki w różnych formach: pieczone, gotowane, na surowo, tarte, jako puree, koktajl, zupa.

Odpowiednio zbilansowana dieta dziecka – jak rozpoznać niedobory w diecie dwulatka?

Odpowiednio zbilansowana dieta dziecka ma za zadanie m.in. zapobiegać niedoborom witamin i minerałów w jego organizmie. Jak rozpoznać niedobory? Mogą o nich świadczyć różne niepokojące objawy:

  • obniżenie odporności i częste infekcje
  • brak apetytu u dziecka
  • osłabienie, apatia
  • szybsze męczenie się
  • bladość skóry i śluzówek
  • suchość skóry, łamliwe włosy i paznokcie
  • powtarzające się krwawienia z nosa lub dziąseł
  • spowolniony wzrost lub rozwój.

Jedzenie dla niejadków – jak uniknąć niedoborów?

Sposoby na radzenie sobie z komponowaniem diety niejadka będą się różniły w zależności od ilości produktów, których nie toleruje dziecko. Jeśli maluch nie jada tylko kilku składników, możemy spróbować zamienić je na inne o podobnych wartościach odżywczych, np. zamiast szpinaku podać inne zielone warzywa (brokuł, sałata), zamiast pieczonego schabu – wędlinę drobiową lub pieczoną rybę.
Kiedy jednak dziecko odmawia jedzenia większości produktów i bazuje tylko na kilku znanych składnikach, może z łatwością nabawić się niedoborów. W takiej sytuacji warto przemycać do diety malucha produkty bogate w składniki odżywcze, tzw. bomby witaminowe pod postaciami różnych dań dla dzieci-niejadków:

  • warzywa, np. jarmuż, szpinak, buraki – można dodać je do koktajlu lub smoothie owocowego, lubianej przez dziecko pasty kanapkowej, ciasta (np. z dyni, cukinii, marchewki), a nawet domowych lodów
  • mięso – można zblendować je z zupą na krem, przygotować pasztet mięsno-warzywny, pulpeciki z lubianym sosem do makaronu
  • ryby – warto wypróbować pastę rybną na bazie twarożku lub pulpeciki w delikatnym sosie, którym polejemy puree ziemniaczane.

Dzięki temu nawet z pozoru monotonna dieta dziecka może okazać się zbilansowana i dostarczać wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

Sposób na niejadka – propozycje posiłków z wykorzystaniem HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK®

Jednym z dobrych sposobów na zmniejszenie ryzyka niedoborów u niejadka jest przygotowywanie posiłków na bazie HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK®. Ten produkt jest bogaty w galaktooligosacharydy, naturalne kultury bakterii kwasu mlekowego, unikalne źródło folianów Metafolin®, witaminy C i D oraz wapń, dlatego pomoże w prosty sposób zwiększyć gęstość odżywczą posiłków dla dzieci.

HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® możemy wykorzystywać w daniach dla dzieci-niejadków, do których wcześniej dodawaliśmy zwykłe mleko lub jogurt, np. jako dodatek do płatków zbożowych, musli, baza do naleśników, pancakes, kakao, kawy inki lub budyniu. Możemy też używać go zamiast wody lub mleka do przygotowywania koktajli, smoothie, musów i własnoręcznie zrobionych lodów (w których, jak już wiemy, można „przemycić” też nielubiane warzywa). HiPP 5 JUNIOR COMBIOTIK® sprawdzi się również jako wykończenie wytrawnych dań: zabielanych zup, sosów i puree. Możemy oczywiście podać go również w klasycznej formie – w kubeczku do picia na ciepło lub na zimno.

Przeczytaj także:
Dlaczego warto dziecku podawać mleko z zaleceniem wiekowym?
Skoki rozwojowe u niemowląt i małych dzieci

Źródła:
1.    H. Weker i inni, Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia, imid.med.pl/files/imid/Do%20pobrania/Poradnik%20%C5%BCywienia%20dzieci_1-3_IMiD_FINAL.pdf
2.    H. Weker i inni, O żywieniu i aktywności fizycznej dzieci, imid.med.pl/images/do-pobrania/poradnik_internet.pdf
3.    P. Dziechciarz i inni, Żywienie dziecka w 2. roku życia, www.mp.pl/pacjent/pediatria/zywienie/52547,zywienie-dziecka-w-2-roku-zycia
4.    Jak zachęcić dziecko do jedzenia pełnowartościowych produktów? www.mp.pl/pacjent/pediatria/lista/63093,jak-zachecic-dziecko-do-jedzenia-pelnowartosciowych-produktow
5.    Dziecko nie chce jeść warzyw, www.mp.pl/pacjent/pediatria/lista/61936,dziecko-nie-chce-jesc-warzyw
6.    M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, www.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2020/12/Normy_zywienia_2020web-1.pdf