Witamina B6 – dlaczego nie powinno jej zabraknąć w diecie kobiet w ciąży?

Witamina B6 w ciąży jest jednym z wielu składników potrzebnych do prawidłowego rozwoju dziecka oraz zapewnienia zdrowia i dobrego samopoczucia przyszłej mamie. Jej podstawowym źródłem powinna być odpowiednio skomponowana dieta w ciąży, obfitująca w produkty będące źródłem witaminy B6. Poznaj jej funkcje i skutki niedoboru oraz sprawdź, czy i kiedy warto wdrożyć w ciąży suplementy zawierające witaminę B6.

Dlaczego witamina B6 w ciąży jest tak ważna?

Witamina B6 (zwana także pirydoksyną) należy, podobnie jak kwas foliowy, do witamin z grupy B. Sprawia, że niezbędne do życia białko zawarte w produktach spożywczych jest optymalnie przyswajane przez organizm. Kobiety w ciąży mają zwiększone zapotrzebowanie na białko, a to powoduje wzrost zapotrzebowania na witaminę B6.

Dodatkowo witamina B6 bierze udział również w procesie powstawania komórek krwi, co jest bardzo ważne dla kobiet w ciąży, u których ilość krwi wzrasta o ok. 1 litr. Wspomaga również przyswajanie z pożywienia kwasu foliowego, niezwykle ważnego dla prawidłowego rozwoju płodu, oraz żelaza – pierwiastka zapobiegającemu rozwojowi anemii, która dość często występuje u ciężarnych.

Ponadto witamina B6 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz wspomaga układ odpornościowy.

Witamina B6 na ciążowe mdłości – rola witaminy B6 w I trymestrze ciąży

O odpowiednią podaż witaminy B6 w diecie powinny dbać wszystkie ciężarne, i to już od I trymestru ciąży. Udowodniono, że redukuje ona ciążowe mdłości, z powodu których cierpi zdecydowana większość przyszłych mam. Co więcej, witamina B6 w formie suplementu jest stosowana jako lek pierwszego wyboru w leczeniu mdłości i wymiotów w ciąży. Sugerowana dawka doustna to 3x25 mg, ale stosowanie jakichkolwiek suplementów i ich dzienną ilość należy zawsze omówić z lekarzem.

Magnez i witamina B6 w ciąży – doskonałe połączenie

Ważną zaletą witaminy B6 w ciąży jest też jej wpływ na wykorzystanie magnezu w organizmie. Wpływa ona na wchłanianie tego pierwiastka w jelitach, dlatego często w suplementach magnezu znajdziemy też dodatek witaminy B6. Magnez z kolei łagodzi skurcze mięśni (najczęściej łydek, ale również macicy), dlatego jego przyjmowanie jest zalecane wielu kobietom w drugiej połowie ciąży.

Objawy niedoboru witaminy B6 w ciąży

Znaczny niedobór witaminy B6 objawia się stanami zapalnymi skóry (egzema, zajady, łojotokowe zapalenie skóry), języka i jamy ustnej oraz zmianami ze strony ośrodkowego układu nerwowego. Dlatego nie należy ryzykować niedoboru tej witaminy w organizmie.

Witamina B6 bierze udział w produkcji czerwonych krwinek. Jej zbyt niski poziom sprawia, że erytrocyty są za małe i słabo wybarwione, dlatego konsekwencją niedoboru witaminy B6 w ciąży może by niedokrwistość mikrocytarna.

Niedokrwistość w ciąży oznacza spadek ilości hemoglobiny – białka, które transportuje tlen z płuc do komórek całego organizmu. W związku z tym może dojść do niedotlenienia tkanek, którego skutki bywają dość poważne: od nieprawidłowego rozwoju organów dziecka, aż po zbyt wczesne oddzielenie się łożyska, poród przedwczesny oraz większą podatność noworodka na infekcje.

Źródła witaminy B6 – o czym pamiętać komponując dietę w ciąży?

Zalecane spożycie witaminy B6 w ciąży wzrasta z poziomu 1,3 mg aż do 1,9 mg na dobę. Najlepszym źródłem tej witaminy dla przyszłej mamy jest odpowiednia dieta w ciąży, dlatego należy włączać produkty bogate w pirydoksynę do swojego codziennego jadłospisu.

Dobre źródło witaminy B6 stanowią zarówno produkty pochodzenia zwierzęcego: ryby (pstrąg tęczowy, makrela i łosoś), mięso i podroby, zwłaszcza wątroba, jaja oraz niektóre sery, jak również roślinnego: produkty pełnoziarniste, komosa ryżowa, orzechy, nasiona i rośliny strączkowe. Wśród warzyw i owoców szczególnie dużą zawartością tego składnika charakteryzują się: banany, czerwona papryka, suszone morele, sok pomidorowy, ziemniaki oraz kiszona kapusta.

Witamina B6 rozpuszcza się w wodzie i jest bardzo wrażliwa na działanie światła. Z tego powodu zaleca się spożywanie bogatych w nią produktów na surowo lub po krótkiej obróbce termicznej.

Ważne witaminy dla kobiet w ciąży – kiedy niezbędna jest suplementacja witaminy B6?

Przeprowadzone badania wykazały, że poziom witaminy B6 w ciąży spada najmocniej w III trymestrze, co może prowadzić do powstania niedoborów. Prawdopodobnie wynika to ze zwiększonego zapotrzebowania płodu oraz rosnącej wagi samej ciężarnej. Dlatego u niektórych przyszłych mam wskazana może być suplementacja witaminy B6 w ciąży. Pamiętaj jednak, by nie przyjmować żadnych preparatów, nawet specjalnych witamin dla kobiet w ciąży, bez konsultacji z lekarzem. Zasadność przyjmowania oraz dawkę wspomnianej witaminy w ciąży zawsze ustala lekarz.

Czytaj także:

Kwas foliowy i foliany w czasie ciąży
Ważne składniki odżywcze
Magnez