Menu

Ile snu potrzebuje moje dziecko?

Rozpoznawanie dnia i nocy jest procesem

Każde dziecko ma swój indywidualny rytm. Dotyczy to zwłaszcza noworodków – w pierwszych tygodniach życia dziecko nie potrafi jeszcze odróżnić dnia od nocy. Możliwości bezpośredniego wpływania na rytm dobowy malucha są niezwykle ograniczone.

Rodzice mogą wprawdzie wspierać rozwój swojej pociechy, jednak to dziecko samodzielnie reguluje swój wewnętrzny zegar biologiczny. U niemowląt, które od urodzenia przejawiają silną wewnętrzną potrzebę samoregulacji, rytm dobowy normuje się szybciej. Z kolei inne dzieci miesiącami sygnalizują swoje potrzeby fizjologiczne (takie jak głód czy sen) o rożnych porach dnia i nocy. W takim przypadku potrzebne jest wsparcie rodziców, dzięki któremu maluszek zacznie odróżniać dzień od nocy.

Należy przede wszystkim zadbać o regularny, spokojny rozkład dnia. Warto ustalić stałe pory posiłków, układania do snu i innych aktywności (takich jak spacer oraz pozostałe codzienne rytuały). Istotna jest rutyna i powtarzalność określonych czynności, np. kąpieli, podawania posiłków, czytania bajki na dobranoc czy śpiewania kołysanki – ma to działanie uspokajające. Pamiętaj także o tym, aby dbać o siebie i uzupełniać zasoby energii. Stosuj prawidłowo zbilansowaną dietę, pij odpowiednie ilości płynów i rób małe przerwy na odpoczynek w ciągu dnia.

Pierwsze tygodnie życia

W pierwszych tygodniach życia niemowlę przesypia prawie całą dobę. W rzeczywistości noworodek śpi przeciętnie 18 godzin, a sen podzielony jest na 4-godzinne cykle przeplatane fazami czuwania. Wtedy możesz nakarmić, przewinąć i przytulić maluszka.

Pierwsze 4-6 miesięcy

Podczas pierwszych 4-6 miesięcy niemowlę uczy się odróżniać dzień od nocy. Regularny rytm dobowy nie jest wrodzony – dziecko zauważa fazy aktywności rodziców i odpowiednio dostosowuje swój wewnętrzny zegar biologiczny. Z czasem krótkie drzemki są zastępowane dłuższym snem ciągłym. Stopniowo ulegają wydłużeniu także fazy czuwania.

6.- 12. miesiąc

Większość niemowląt między 6. a 12. miesiącem życia śpi około 11 godzin w nocy. Dodatkowo dziecko drzemie dwukrotnie w ciągu dnia. Pojedyncza drzemka nie powinna trwać dłużej niż 1- 1,5 godziny, gdyż w przeciwnym razie maluch może mieć problem z przespaniem nocy.

Często rodzice niechętnie przerywają sen dziecka, myśląc że organizm maluszka w ten sposób sygnalizuje potrzebę odpoczynku. Aby nie zakłócać zdrowego rytmu dobowego, lepiej jest jednak łagodnie obudzić dziecko – nawet jeśli będzie marudzić! Jeśli maluch śpi dużo w dzień, to w nocy może być rześki i wesoły. Spróbuj przedłużać fazę czuwania w ciągu dnia, najlepiej bawiąc się z dzieckiem i absorbując jego uwagę. Jeżeli na 4-5 godzin przed ułożeniem do snu dziecko zmęczy się zabawą, istnieje większe prawdopodobieństwo, że prześpi spokojnie noc.

2. rok życia

W drugim roku życia dziecko potrzebuje około 13 godzin snu na dobę, z czego przeciętnie 11 godzin przypada na sen w nocy, a pozostały czas przeznaczany jest na krótką drzemkę w południe. Jednak każde dziecko jest inne, dlatego zmiany w rytmie dobowym mogą następować w różnym wieku – niektórym dzieciom już po 10. miesiącu wystarcza tylko jedna drzemka za dnia, z kolei u innych dzieci moment ten nadchodzi po ukończeniu 1,5 roku.

3. rok życia

Im dziecko jest starsze, tym mniej snu potrzebuje. W 3. roku życia dzieci śpią przeciętnie 12 godzin na dobę. Wiele maluchów całkowicie rezygnuje z drzemki w południe, u niektórych nawyk ten utrzymuje się aż do wieku przedszkolnego.

Ile snu potrzebuje niemowlę?

Poniżej przedstawione są średnie wartości dobowego zapotrzebowania na sen dla poszczególnych grup wiekowych, jednak istnieją duże różnice indywidualne w tym zakresie. Odchylenia od podanych wartości (np. 1 - 2 godziny snu mniej bądź więcej) nie są powodem do niepokoju. Niektórym dzieciom wystarcza jeszcze mniej snu niż podano w tabeli.

Dobowe zapotrzebowanie na sen
Noworodek 16 - 20 godzin
3 tygodnie 16 - 18 godzin
6 tygodni 15 - 16 godzin
4 miesiące 9 - 12 godzin w nocy i 2 drzemki za dnia (po 2 - 3 godziny każda)
6 miesięcy około 11 godzin w nocy i 2 drzemki za dnia (po 1 - 1,5 godziny każda)
Wyszukiwarka: żywienie 0 -1
Pobierz bezpłatną aplikację HiPP dla dzieci
Pobierz