Menu

Witamina D dla mocnych kości

Małe dzieci odkrywając świat stają się coraz bardziej aktywne. W okresie intensywnego wzrostu szczególnie ważna dla prawidłowego rozwoju jest witamina D. Razem z wapniem pełni ona główną rolę w metabolizmie kości i wspiera budowę zdrowego układu kostnego.

Aktualne badania1-3 wykazują jednak niedobór witaminy D u dzieci i młodzieży w naszym regionie.

Witamina D – witamina słońca

Witamina D jest jedyną witaminą, którą nasz organizm wytwarza pod wpływem światła słonecznego. Stąd też jej nazwa „witamina słońca”.

Ok. 80-90% potrzebnej witaminy D organizm pozyskuje przez skórę. Tylko 10-20% dostarczamy z pożywieniem.

W naszej szerokości geograficznej, szczególnie w okresie zimowym, promieniowanie UVB jest zbyt małe, przez co witamina D jest wytwarzana jedynie w minimalnych ilościach. Dodatkowo wtedy spędzamy stosunkowo niewiele czasu na powietrzu i ponadto jesteśmy ciepło ubrani. W okresie letnim chronimy małe dzieci przed słońcem, stosując kremy z filtrami (wyższymi niż SPF 15), przez co zapasy witaminy D w organizmie są niewystarczające. Z czasem poziom witaminy D ulega dalszemu obniżeniu.

Wraz z pożywieniem dostarczamy organizmowi zazwyczaj niewystarczającą ilość witaminy D i, podobnie jak u dzieci, także u dorosłych jej poziom spada w okresie zimowym. Według Niemieckiego Towarzystwa ds. Żywienia ok. 60% ludności ma niedobór witaminy D3.

Dlaczego witamina D jest ważna?

  • W dzieciństwie i młodości następuje znaczny przyrost masy kostnej, gdyż w żadnym innym okresie życia organizm nie rośnie tak intensywnie jak w pierwszych 20 latach. Osoby, u których w dzieciństwie zadbano o mocne kości, zyskują na tym przez całe dalsze życie.

    W budowaniu mocnych kości istotną rolę odgrywają wapń i witamina D. Wapń jest składnikiem kości, a witamina D pomaga pobierać go z pożywienia i „wbudowywać” w kości. Bez witaminy D nie ma zatem szans na zdrowe i mocne kości. Ponadto witamina D jest istotnym elementem różnych procesów metabolicznych zachodzących w organizmie i ma wpływ na układ odpornościowy.

    Kliknij aby powiększyć

    Dlatego niemowlęta powinny w ramach profilaktyki otrzymywać dodatkowo witaminę D, gdyż w przypadku jej niedoboru istnieje u niemowląt i dzieci ryzyko wystąpienia krzywicy. Zaleca się suplementację witaminy D do tzw. „drugiego lata w życiu”.

    Kości dziecka rosną i rozwijają się również w kolejnych latach. Perspektywa podawania zdrowemu dziecku dodatkowo witaminy D codziennie przez cały okres profilaktyki wydaje się wielu rodzicom trudna do zaakceptowania. Dlatego też często z tego rezygnują, pomimo że witamina ta jest tak ważna. Jednak witamina D jest istotna także na dalszych etapach rozwoju.

    Ponieważ dzieci częściej akceptują zwykłe produkty spożywcze niż tabletki, a mleko nadal stanowi ważny element diety malucha, dobrym rozwiązaniem jest podawanie mleka HiPP JUNIOR Combiotik®, które zawiera składniki istotne dla zdrowego rozwoju – w tym wapń i witaminę D dla mocnych kości.

Najważniejsze źródła witaminy D

  • Witamina D dostarczana jest do organizmu na dwa sposoby. Przede wszystkim jest wytwarzana w skórze, a jej ilość zależy od długości i intensywności ekspozycji na działanie promieni słonecznych. Powszechne stosowanie kremów z filtrem, zakrywanie skóry ubraniem oraz niewielka ilość słonecznych dni w okresie zimowym wpływają na zmniejszenie ilości wytwarzanej witaminy D.

    Dodatkowo witaminę D mogą dostarczać produkty żywnościowe, choć tylko niektóre z nich - w ilościach godnych odnotowania – są to np. tłuste ryby (śledzie, łosoś, …). W wątróbce, żółtku jaj i niektórych grzybach jadalnych zawartość witaminy D jest już znacznie niższa. Przeciętnie wraz z pożywieniem dostarczamy organizmowi zaledwie ok. 2-4 µg witaminy D.

    Dlatego mleko dla dzieci HiPP JUNIOR Combiotik® jest wzbogacone w witaminę D, aby zapobiec jej niedoborom w organizmie. Już 2 porcje mleka HiPP JUNIOR Combiotik® dostarczają 10 µg witaminy D.

Jak zbudować mocne kości?

Decydujące znaczenie dla mocnych kości ma ich wzrost w młodym wieku, gdyż w żadnym innym okresie życia organizm nie buduje tak intensywnie masy kostnej jak w pierwszych 20 latach. Osoby, u których w dzieciństwie zadbano o mocne kości, zyskują na tym przez całe dalsze życie.

Co wspomaga rozwój mocnych kości?

  • Jedzenie i picie produktów żywnościowych zawierających witaminę D i wapń: mleko i produkty mleczne dostarczają wapnia tak samo jak np. koper włoski i brokuły. Tłuste ryby są bardzo dobrym źródłem witaminy D.  W pierwszym roku życia zaleca się dodatkowe podawanie witaminy D w tabletkach zarówno niemowlętom karmionym piersią jak i mlekiem modyfikowanym. Dla małych dzieci przeznaczone jest mleko HiPP JUNIOR Combiotik® z wapniem i witaminą D dla mocnych kości.
  • Aktywność fizyczna i rozwój mięśni: właściwa dieta nie wystarczy, aby wystarczająco wzmocnić kości. Potrzebna jest również odpowiednia ilość ruchu. Poprzez różnego typu zabawy ruchowe dzieci już od małego są aktywne fizycznie i dzięki temu ćwiczą siłę swoich mięśni.
  • Zabawy na świeżym powietrzu: świeże powietrze i słońce mają bardzo korzystny wpływ na organizm. Szczególnie zabawy takie jak: berek, skakanie lub gra w piłkę sprawiają dzieciom nie tylko dużo radości, ale wspomagają również rozwój zdrowych kości. Wykorzystuj każdą okazję do zabawy ze swoim dzieckiem na świeżym powietrzu – wspólnie spędzony czas to podwójna radość! Jednocześnie nie zapominaj jednak o właściwej ochronie przeciwsłonecznej.

Źródła:
1. Thierfelder W et al. (2007) Biochemical measures in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50(5-6):757-770.

2. Hower J (2008) Winterlicher Vitamin D-Mangel bei Kindern und Jugendlichen. Eine Praxisstudie aus Mühlheim an der Ruhr (51°N). Kinder- und Jugendarzt 8:552-555.

3. Kersting M (2008) Die Zufuhr von Kalzium und Vitamin D – Ergebnisse der DONALD-Studie. Kinderärztliche Praxis 79:296-299.

4. Deutsche Gesellschaft für Ernährung; Österreichische Gesellschaft für Ernährung; Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung, Schweizerische Vereinigung für Ernährung (DACH): Hrsg. Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr - Vitamin D. 1. Auflage, 4. korrigierter Nachdruck ed. Frankfurt/M.; 2012.

Masz więcej pytań?

Eksperci z Serwisu dla Rodziców HiPP chętnie na nie odpowiedzą:
tel.: 22 853-44-44 (od poniedziałku do piątku, godz. 9.30-16.30);
formularz kontaktowy

 

Eksperci udzielają odpowiedzi także na forum w Klubie mojego Maluszka:zarejestruj się!