Menu

Witamina B6

Dlaczego witamina B6 jest tak ważna?

Witamina B6 (zwana także pirydoksyną) należy, podobnie jak kwas foliowy, do witamin z grupy B. Sprawia, że niezbędne do życia białko zawarte w produktach spożywczych jest optymalnie przyswajane przez organizm. Kobiety w ciąży mają zwiększone zapotrzebowanie na białko, a to powoduje wzrost zapotrzebowania na witaminę B6.

Dodatkowo witamina B6 bierze udział również w procesie powstawania komórek krwi, co jest bardzo ważne dla kobiet w ciąży, u których ilość krwi wzrasta o ok. 1 litr.

Ponadto witamina B6 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz wspomaga układ odpornościowy.

Źródła witaminy B6

Zarówno ryby, mięso, produkty pełnoziarniste, jak również warzywa stanowią bogate źródło witaminy B6. Banany i fasola charakteryzują się szczególnie dużą zawartością tego składnika.

Witamina B6 rozpuszcza się w wodzie i jest bardzo wrażliwa na działanie światła. Z tego powodu zaleca się spożywanie produktów świeżych lub krótko gotowanych. Przeprowadzone badania wykazały, że zwłaszcza w ostatnim trymestrze ciąży może wystąpić niedobór witaminy B6. Dlatego przyszłym mamom zaleca się suplementację.

Objawy niedoboru

Znaczny niedobór witaminy B6 objawia się stanami zapalnymi skóry, zmianami ze strony ośrodkowego układu nerwowego oraz niedokrwistością. Dlatego nie należy ryzykować niedoboru tej witaminy w organizmie.